Økt behov for kompetanse innen markedsføring?Byrå eller ansette (Your Story) (1)-1

Når et selskap trenger å legge til kompetanse i sitt nåværende repertoar, har de vanligvis ett av to alternativer: å ansette en enkelt ansatt for å fylle den rollen eller å ansette et byrå.

Selv om begge alternativene kan ha sine fordeler, vil vi i denne teksten se om det å leie inn et byrå eller ansette noen selv er den beste måten løse det på.

Det er ingen tvil om at mange av de som setter ut en annonse på finn etter en markedskoordinator som kan programmering, foto, film, redigering, llama-oppdrett og enkle kirurgiske inngrep finnes. (Håper ikke du er en av disse?) Det er mange som ikke vet hvilken kompetanse man faktisk har behov for og man legger egentlig bare inn en hel del ord man har hørt og ting man gjerne skulle hatt.

 

Last ned "Byrå eller ansette"
Hvordan få mest utav markedsføringen?

Byrå + Markedsansvarlig!

En god plan med høy gjennomføringsevne er avgjørende for å lykkes med markedsføringen. (Med de fleste tingene man vil gjøre faktisk)
 
En av tingene jeg har sett er gjennomgående for de som får det best til, er det å ha en DRI - (directly responsible individual Noen som har det faktiske ansvaret, enten de er i selskapet eller innleid.
 
 

Intern markedsansvarlig

Med en ansatt markedsansvarlig, holder du markedsføringen internt med strategisk bistand fra et eksternt byrå.

Fordeler:

Fokuserer utelukkende på ditt prosjekt: En markedsansvarlig dedikerer alle sine anstrengelser til bedriftens markedsføringsaktiviteter.


Tilgjengelig 8 til 4: Som en ansatt er de teoretisk sett mer investert i virksomheten og står til tjeneste i vanlig arbeidstid.


Fremtidig lederpotensial: Suksessen til en in-house markedsansvarlig kan posisjonere dem for en overordnet lederrolle i fremtiden.

 

Ulemper:

Påvirkning fra intern dynamikk: Intern politikk og kultur kan påvirke markedsansvarlig sine beslutninger. Og som ansatt vil det være fristende å la vedkommende gjøre oppgaver som haster, men som ikke er viktige.

Dyrt: Lønns- og sosiale kostnader for en ansatt markedsansvarlig kan være kostbare.

Vanskelig rekruttering: Å finne den rette markedsansvarlig krever en grundig ansettelse, og potensielt vanskelig å finne rett kompetanse.

Risikabelt: Ansetter man feil, så er det potensielt veldig kostbart å rette opp i. Og når man ansetter i en rolle man selv ikke har kompetanse i, er det vanskelig å sikre seg.

Byrå med erfaring

Når du samarbeider med et eksternt byrå, får du tilgang til et team av spesialister som er dedikerte til sine spesifikke fagfelt.

Fordeler:

Tverrfaglig ekspertise: Et byrå tilbyr et bredt spekter av spesialister, fra grafiske designere til SEO-eksperter og innholdsstrateger.

Sofistikerte verktøy og prosesser: Byråer er ofte i forkant med å anvende bransjens beste praksiser og har tilgang til avanserte verktøy.


Skalerbarhet: Du kan skalere opp eller ned tjenestene dine i takt med virksomhetens behov.

Ferske perspektiver: Byråer jobber med ulike kunder og bringer ny, verdifull innsikt til bordet.

Kostnadseffektivt: Uten behovet for fulltidsansatte kan et byrå være en kostnadseffektiv løsning.

Ulemper:

Redusert kontroll: Avstand fra beslutningsprosesser kan være utfordrende for noen virksomhetseiere.


Kommunikasjonsbarrierer: Formelt kommunikasjons- og rapporteringsregime kan oppleves begrensende.


Potensiell forsinkelse: Risiko for sen levering av arbeid på grunn av byråets andre kundeforpliktelser.

Bygger ikke kompetanse internt: Man må da beregne at denne kompetansen skal kjøpes inn til man velger å ha denne internt.

Konsulent

Med en markedsføringskonsulent får du dybdeanalyser og strategisk rådgivning for en avgrenset tid.

Fordeler:

Ekspertise til din disposisjon: Konsulenter bruker sin erfaring og kunnskap direkte i arbeidet med din bedrift.


Kostnadseffektivitet: Kortvarige engasjementer uten langsiktige fordeler sparer penger.

Ulemper:

Begrenset tilgjengelighet: Konsulenter kan ikke være like tilgjengelige som en intern ansatt.


Mulig konflikt med intern krefter: En ekstern konsulent kan møte motstand fra interne ledere.

Vanskelig å få maksimal ROI: En ekstern konsulent er en person med sin kompetanse.

Vecora Floating Employees-5 (1)-1

Å velge det rette alternativet

Avgjørelsen om å velge intern avdeling, byrå eller konsulent bør veiledes av tre kriterier: dine digitale markedsføringsmål, budsjett og din nåværende tilstand.

Byrå eller ansette (1)
Lær

Hva kan digital markedsføring lære bort til Employer branding?

Fremhevede bloggposter

Her finner du noen bloggposter som forhåpentligvis gir deg noe verdi. 🚀

Referanser

Hva sier noen av de som jobber med meg?

“Hallgeir er lett å jobbe med. Han utfordrer tankegangen din og hjelper deg se idéer fra nye vinkler. Hver gang vi snakker sammen så kommer han med gode forslag til lønnsomme kampanjer og aktiviteter som vi kan gjøre. Trenger du er sparringspartner, coach eller foredragsholder så kan jeg anbefale Hallgeir. ”

“Hallgeir advised on various aspects of content production, often helping to create the content to achieve the highest ROI. Vecora also researched the most effective demographic for my brand, helping me drill this down to the detail that was required. This was something I was having huge problems with. They took the time to learn about my unique approach to my work. Mine is an idiosyncratic approach, and to understand this takes an investment that has so far been disappointing when delegating this kind of work. This has not been the case with Vecora, and I feel I have finally found someone I can trust with something that has taken me years to establish.”

“Vi tok kontakt med Hallgeir fordi vi ønsker å bli flinkere på å være mer synlige, ekstroverte og interessante i sosiale medier, særlig på LinkedIn. Det blir stadig viktigere at alle ansatte, spesielt oss med markedskontakt, er i stand til å bygge egne merkevarer og å være en representant for selskapets merkevare «der ute». Samtidig er det viktig at når vi er synlige så gjøres det på en måte som er engasjerende og interessant. Hallgeir har laget et spesialsydd opplegg hvor han gjennom «forelesning» og oppgaver har hjulpet oss med å bygge opp kompetanse og selvtillit gjennom et opplegg hvor vi har fulgt opp kursdeltakerne over et par måneder. Det har vært både lærerikt og morsomt; da Hallgeir har en form som er akkurat lettbent nok til at alle klarer – og vil – henge med.”

Få med deg nyhetsbrevet "Markedstips fra Hallgeir"

Jeg hjelper markedsførere å bli bedre i jobben sin. Jeg deler av mine råd og oppdagelser og gir deg ukentlig påfyll. Hver mandag morgen. (nesten..) går det ut nyhetsbrev om det siste jeg har tenkt på rundt markedsføring, teknologi, entreprenørskap og kreativitet.