Digital markedsføring ?
Hva er digital markedsføring og hvordan bygger man sin egen digitale markedsføringsstrategi? Det skal jeg prøve å svare på, samtidig som jeg viser deg hvordan du kan optimalisere annonseringen din på digitale flater ved hjelp av søkemotoroptimalisering, annonsering via sosiale medier,
e-postmarkedsføring og PPC-markedsføring.
Hva er digital markedsføring?
Digital markedsføring handler om å selge produkter og tjenester ved hjelp av digitale kanaler som søkemotorer, nettsider, sosiale medier, e-post og apper.
Når alt kommer til alt, er digital markedsføring bare markedsføring. Og første bud innen markedsføring er å komme med rett tilbud til rett tid og til rett person. I dag er kundene på nettet, de er på sosiale medier, leser seg opp på nyheter og interesser, og de søker på nettet når de trenger informasjon eller skal kjøpe noe.
Med digital markedsføring henvender du deg til forbrukerne der de er, slik at potensielle kunder kan se hva slags produkter og tjenester du leverer, og komme i kontakt med deg om de har noen spørsmål.
Et sterkt digitalt nærvær vil hjelpe deg på flere måter:
- Du kan lettere skape oppmerksomhet og engasjement før og etter salget
- Du får konvertere nye kjøpere til faste kunder som kjøper mer (og oftere)
- Du kan få en mer konsekvent lead-pipeline
- Flere delinger i sosiale medier – og alle fordelene som følger med
- Du gjør kunders kjøpsreise kortere ved å presentere de riktige tilbudene til rett tid
Her finner du noen bloggposter som forhåpentligvis gir deg noe verdi. 🚀
Hvor mye bør man bruke på markedsføring?
Et av spørsmålene jeg får når jeg jobber med kunder er: «Hvor mye bør jeg bruke på markedsføring»" I denne artikkelen skal jeg gi en pekepinn på hva du bør legge opp til av markedsføringsbudsjett for å nå de målene du har satt.
Hvordan bli en bedre markedsfører?
Det er 2 tall som er utrolig viktig for deg som markedsfører
Alle er på internett
Mobilen er dagens go-to så snart man kjeder seg litt. Enten man venter på bussen, står i kø, tar trikk eller hva det måtte være, tar det ikke mange minuttene før vi drar telefonen opp og begynner å scrolle. Vil du ha folks oppmerksomhet må du henvende deg til dem der de er – og alle er på internett.
Ved hjelp av digital markedsføring kan du nå ut til et større publikum enn om du hadde brukt tradisjonelle metoder, og du kan målrette deg mot de der er størst sannynlighet for at kommer til å kjøpe dine produkter eller tjenester. I tillegg er det digital markedsføringstiltak ofte mer kostnadseffektive enn tradisjonell markedsføring, samtidig som du får muligheten til å måle suksessen av tiltakene og justere deretter.
Fordelene med digital markedsføring
Rett budskap, til rett tid, til rett person
Digital markedsføring lar deg rette deg mot de som mest sannsynlig vil kjøpe dine produkter og tjenester – og kun dem! Hvis du har en reklame på TV eller en annonse i et magasin eller på et skilt, har du begrenset kontroll over hvem som får se annonsen. Du vet selvsagt målgrupppen til magasinet du velger å plassere annonsen din i, men det er likevel et skudd i blinde sammenlignet med digital markedsføring. Digital markedsføring lar deg identifisere og rette deg mot et helt spesifikt publikum.
Ved hjelp av digital markedsføring kan du gjøre nødvendig research for å identifisere og lage personas basert på parametere som alder, bosted og inntekt. På denne måten kan du enklere avgrense markedsføringsstrategien din over tid for å sikre at du når ut til potensielle kunder som mest sannsynlig kommer til å kjøpe dine produkter eller tjenester. Det beste av alt er at digital markedsføring hjelper deg med å markedsføre til undergrupper innenfor en større målgruppe. Dette er spesielt nyttig dersom du selger flere produkter eller tjenester til ulike kjøpere.
Kostnadseffektivt
Digital markedsføring er faktisk mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Her kan du spore kampanjer på daglig basis og redusere kostnaden du bruker på en bestemt kanal hvis det viser seg at den ikke gir god nok avkastning. Det samme kan ikke sies om tradisjonelle former for annonsering. TV-reklamen din koster det samme enten den hjelper deg å konvertere eller ikke.
Med digital markedsføring har du i tillegg full kontroll over hvor du velger å bruke pengene dine. Kanskje velger du å fokusere på instagram-innhold fremfor andre taktikker fordi du ser at dette har høy konvertering. Og kanskje du velger å ikke fokusere på Facebook-annonser fordi det ikke er her publikummet ditt bruker mest tid.
Du kan rangere over de større aktørene på markedet
Takket være digital markedsføring finnes det metoder for å rangere høyere enn konkurrentene dine – søkemotorene bryr seg ikke om hvilken merkevare som er størst, men hvem som har det beste svaret. Du kan identifisere long-tail keywords (lengre og mer spesifikke søkeord og setninger brukt av de som søker på Google). Med disse søkeordene i bakhånd kan du lage innhold av høy kvalitet for å hjelpe deg med å rangere for disse søkeordene i Googles søkeresultater.
Digital markedsføring er målbart
Digital markedsføring kan gi deg en omfattende oversikt fra start til slutt over alle beregningene som kan ha betydning for bedriften din – inkludert visninger, delinger, klikk og hvor lenge er på nettsiden din. Dette er en av de største fordelene med digital markedsføring. Tradisjonell markedsføring er selvsagt fortsatt nyttig i visse sammenhenger, men det kan ikke måles på samme måte som digital markedsføring.
Når du benytter deg av digital markedsføring, kan du se nøyaktige resultater i sanntid. Hvis du har hatt annonse i en avis noen gang, vet du hvor vanskelig det er å anslå hvor mange som faktisk har bladd i den og lagt merke til annonsen din. Du kan ikke med sikkerhet si om den annonsen førte til flere salg eller ikke. Med digital markedsføring, kan du måle avkastningen til stort sett alle aspekter av markedsføringstiltakene dine.
Problemstilling
If ønsket å bli flinkere på å være mer synlige og interessante i sosiale medier, særlig på LinkedIn.
Vi prøvde også å finne noen som kunne hjelpe oss med dette som hadde en mer underholdene tilnærming enn mange av de "vanlige" som er der ute.
Løsning
Hallgeir har laget et spesialsydd opplegg hvor han gjennom «forelesning» og oppgaver har hjulpet oss å bygge kompetanse og selvtillit gjennom et bra opplegg over flere måneder.
Det har vært faglig bra, i tillegg til at hans direkte kommunikasjon og humoristiske stil gjør at deltagerne har både ledd og lært.
Resultat
De som har deltatt på opplegget har blitt mer utadvendte på sosiale medier, de har postet innhold, fått sterkere profiler og vi har hatt det gøy mens vi har lært. Det har vært stor økning i synligheten til deltagerene på sosiale medier og vi har blitt sett av flere enn før.
Bruk rett budsjett
Et av spørsmålene jeg får når jeg jobber med kunder er: «Hvor mye bør jeg bruke på markedsføring»" Jeg har skrevet en artikkel som skal kunne gi deg en pekepinn på hva du bør legge opp til av markedsføringsbudsjett for å nå de målene du har satt.
Problemer mange har rundt digital markedsføring:
Du kjenner ikke publikummet ditt godt nok
Å bli kjent med publikummet ditt tar tid. Personas er et bra utgangspunkt, men vil kanskje ikke fortelle deg hvordan publikummet ditt oppfører seg på nett, eller hva slags type innhold de foretrekker. Når det gjelder annonser og annet innhold, må du derfor teste ulike ordstillinger og ordlyd, i ulike kanaler og til ulik målgruppe. Visse beskrivelser vil appellere til forskjellige typer mennesker, og etter hvor de er i kjøpsreisen. Når du tilpasser deg etter publikummet ditt, vil du virke troverdig, bygge opp tilliten og skille deg ut fra konkurrentene dine.
Du har ingen sosiale medier-strategi
Sosiale medier er er en flott plattform for å skape engasjement hos publikummet ditt, og kan også være en nyttig kanal for annonsering. Uansett om du planlegger en organisk sosiale medier-strategi, en betalt eller en blanding av begge, er det viktig å ha en form for strategi på plass. Litt prøving og feiling må til for å finne ut hva som fungerer – og ikke minst, tålmodighet. Finn din stemme og ha en rød tråd i det du gjør. Etter hvert som du får flere følgere, vil effekten av annonsene dine også bli bedre.
Du jobber for smalt
Alle kundene dine er ikke alle samlet i én kanal, hvor de sitter og venter på å se innholdet ditt. Markedsføringstiltakene dine må implementeres på tvers av kanaler, hvor et team med ulike spisskompetanse bringer sin kompetanse til bordet for å engasjere kundene der de er. Ulike sosiale nettverk og kanaler vil alle inneha forskjellige målgrupper med egne preferanser og forventninger. Derfor kan markedsføringtiltakene være ganske forskjellige i de ulike kanalene. Dette inkluderer ordbruk, ordlyd, bilder, tilbud og når på døgnet du legger ut innhold.
Kanalene dine er ikke SEO-optimalisert
Uansett hva din posisjon i markedsføringsprosessen er, er det viktig å ha en grunnleggende forståelse av SEO. SEO må jobbes med kontinuerlig og handler i stor grad om å lage relevant innhold som er optimalisert for Googles søkemotorer samt betalt målrettet annonsering. I tillegg må du følge med på trender og holde deg oppdatert på konkurrentene dine..
Hva kan digital markedsføring lære bort til Employer branding?
Hva utgjør en digital markedsføringsstrategi?
Digital markedsføring består av ulike kanaler og virkemidler. Under skal jeg gi deg en kjapp innføring av noen av de mest effektive komponentene, før jeg tar en nærmere gjennomgang av hvilke kanaler og metoder du kan benytte deg av for hver enkelt.
PPC – Betalt søk, eller pay-per-click – refererer til de betalte annonsene øverst i søkeresultatene. Som annonsør vil du betale for hvert klikk annonsene får. Annonsene kan skreddersys for å vises for spesifikke søkeord.
Søkemotoroptimalisering, eller SEO, handler om å optimalisere innhold, teknisk oppsett og nettsidens rekkevidde for å øke din synlighet i Googles søkeresultater, basert på spesifikke søkeord.
Innholdsmarkedsføring – Ved å skape innhold som er relevant for forbrukerne øker du deres tillit ved å være en pålitelig informasjonskilde.
Sosiale medier – For at sosiale medier skal være et effektivt virkemiddel i din digitale innholdsstrategi holder det ikke bare å ha en konto på et visst antall kanaler. Sosiale medier må driftes med relevant, informativt og underholdene innhold for å skape kundeengasjement og opprettholde kontakt med målgruppen din.
E-post-markedsføring – Etter årevis med sterk teknologisk utvikling er e-post fortsatt en av de mest effektive måtene for å direkte komme i kontakt med kunder. En effektiv e-postkampanje er engasjerende, relevant, informativ og underholdene.
Inbound-markedsføring – Dette er en markedsføringsmetodikk der du tiltrekker og engasjerer kundene på alle stadiene i kjøpsreisen. Du kan bruke alle de komponentene jeg har ført opp ovenfor i inbound-strategien for å lage tilpasset innhold og opplevelser til kundene dine.
Lær mer om digital markedsføring
Hva sier noen av de som jobber med meg?
“Hallgeir er lett å jobbe med. Han utfordrer tankegangen din og hjelper deg se idéer fra nye vinkler. Hver gang vi snakker sammen så kommer han med gode forslag til lønnsomme kampanjer og aktiviteter som vi kan gjøre. Trenger du er sparringspartner, coach eller foredragsholder så kan jeg anbefale Hallgeir. ”
“Hallgeir advised on various aspects of content production, often helping to create the content to achieve the highest ROI. Vecora also researched the most effective demographic for my brand, helping me drill this down to the detail that was required. This was something I was having huge problems with. They took the time to learn about my unique approach to my work. Mine is an idiosyncratic approach, and to understand this takes an investment that has so far been disappointing when delegating this kind of work. This has not been the case with Vecora, and I feel I have finally found someone I can trust with something that has taken me years to establish.”
“Vi tok kontakt med Hallgeir fordi vi ønsker å bli flinkere på å være mer synlige, ekstroverte og interessante i sosiale medier, særlig på LinkedIn. Det blir stadig viktigere at alle ansatte, spesielt oss med markedskontakt, er i stand til å bygge egne merkevarer og å være en representant for selskapets merkevare «der ute». Samtidig er det viktig at når vi er synlige så gjøres det på en måte som er engasjerende og interessant. Hallgeir har laget et spesialsydd opplegg hvor han gjennom «forelesning» og oppgaver har hjulpet oss med å bygge opp kompetanse og selvtillit gjennom et opplegg hvor vi har fulgt opp kursdeltakerne over et par måneder. Det har vært både lærerikt og morsomt; da Hallgeir har en form som er akkurat lettbent nok til at alle klarer – og vil – henge med.”
Disse kanalene kommer innunder de ulike markedsføringskomponentene
PPC
Disse annonsene kan være ekstremt effektive ettersom de er avhengige av data hentet fra enkeltpersoners adferd på nettet og brukes til å øke trafikken på nettstedet ved å levere relevante annonser til de rette personene til rett tid. Følgende kanaler kommer innunder her:
- Google Ads – En av de vanligste formene for PPC er Google Ads. Her kan du betale for å få første plassering på Google’s søkeresultater basert på utvalgte søkeord.
- Facebook – Her kan du betale for tilpassede videoer, bilder eller slideshow, som Facebook viser i feeden til de som matcher målgruppen din.
- Twitter – Her kan du betale for å plassere en serie innlegg eller «profile badges»til nyhetsfeedene til en bestemt målgruppe for å oppnå et bestemt mål. Disse målene kan være å få økt nettstedtrafikk, flere følgere eller økt engasjement på innleggene.
- Linkedin – Her kan du betale for å sende meldinger direkte til spesifikke LinkedIn-brukere ut ifra hvilken bransje de jobber i eller hvilken bakgrunn de har.
SEO
Det finnes en rekke metoder å bruke SEO på for å generere kvalifisert til nettstedet ditt. Disse inkluderer:
- On page SEO: Dette handler om alt innholdet som finnes «på siden» på et nettsted. Ved å gjøre en nøkkelordanalyse kan du sjekke søkevolum på søkeord relatert til din bransje og hva det er folk faktisk lurer på når de søker. På denne måten kan du svare på spørsmålene leserne har og rangere høyere i søkeresultatene.
- Off page SEO: Dette vil si all aktivitet som foregår «utenfor siden» når du ønsker å optimalisere nettstedet ditt. Da lurer du kanskje på hva slags aktiviteter som ikke foregår på din egen nettside som kan påvirke rangeringen din. Dette gjelder i stor grad andre sider som linker til din nettside, såkalte backlinks. Antall nettsteder som linker til deg, og «kvaliteten» på disse nettstedene, påvirker hvor høyt du rangerer for de søkeordene du fokuserer på. (For eksempel vil en link fra en stor nettside som Aftenposten være mer kvalitetsrik og har større innvirkning på rangeringen din enn en liten blogg med 100 daglige lesere). Ved å bygge nettverk med andre utgivere, skrive gjesteinnlegg på andre nettsteder (samtidig som du linker tilbake til din egen side), kan du lage et nettverk av backlinks som hjelper deg å rangere høyere.
- Teknisk SEO: Denne typen SEO fokuserer på nettstedets backend, altså den tekniske biten av nettstedet. Bildekomprimering, datastruktur og CSS-filoptimalisering er eksempel på teknisk SEO som kan øke nettstedets lastehastighet – en viktig faktor for å rangere.
Innholdsmarkedsføring
Her lages det innhold med mål om å generere bevissthet rundt merkevaren, økt trafikk, generere leads og kunder. Kanalene i innholdsmarkedsføringsstrategien inkluderer:
- Blogg: Å skrive og publisere artikler på en bedriftsblogg hjelper deg med å vise bransjeekspertisen din og generere organisk søketrafikk for bedriften din. Dette gir deg til slutt flere muligheter til å konvertere besøkende på nettstedet om til leads.
- Whitepapers/downloadables: Dette kan være en kortfattet guide som inneholder informasjon leserne ønsker å vite. Slike guider kan hjelpe leserne å forstå et problem, løse et problem eller ta en beslutning. Disse kan byttes mot leserens kontaktinformasjon, noe som igjen generer leads for selskapet og hjelper folk til neste steg i kjøpsreisen. For å få folk til å legge igjen kontaktinformasjonen må denne typen innhold presenteres under premisset «vi vet noe du ikke vet – og tro oss, dette vil du vite».
- Infografikk: Infografikk er en form for visuelt innhold som hjelper brukerne å visualisere konseptet du ønsker å lære dem. Da blir innholdet lettere å lese og lettere å forstå.
Sosiale medier
Med denne typen markedsføring kan du promotere merkevaren din og innholdet ditt på sosiale mediekanaler for å øke merkevarebevisstheten, generere trafikk og generere leads. Kanalene du kan bruke her inkluderer Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat, Twitter, TikTok, og Pinterest.
Her kan det være lurt å bruke verktøy som HubSpot for å koble til flere sosiale medier-kanaler på ett og samme sted. På denne måten er det enkelt å sette opp innhold som skal publiseres på flere kanaler på samme tid på et valgt tidpunkt. Du kan også overvåke analyser på slike plattformer.
E-post-markedsføring
Bedrifter bruker epost-markedsføring som en måte å kommunisere med publikummet sitt på. E-poster er ofte brukt for å promotere innhold, rabatter og arrangementer, så vel som å styre folk mot nettstedet deres. Epost-markedsføring inkluderer:
- Nyhetsbrev
- Oppfølgings-e-poster til besøkende på nettstedet som lastet ned noe
- Velkomst-e-poster, hvor de ønsker mottakeren velkommen som ny kunde
- Kampanjer i forbindelse med høytider som jul, påske, Black Friday, valentinsdagen o.l
- Tips eller lignende, for å pleie kundeforholdet
Inbound
Inbound handler som sagt om å tiltrekke og engasjere kundene på alle stadiene i kjøpsreisen. Herunder kommer alle nevnte komponenter innen digital markedsføring, og du kan bruke alle for å skape innhold som jobber med kjøperne og ikke mot dem. Under har du noen klassiske eksempler på inbound-markedsføring versus tradisjonell markedsføring.
-
- Blogging kontra popup-annonser
- Videomarkedsføring kontra kommersiell annonsering
- E-postkontaktlister kontra spam
Lær mer om sosiale medier
Få med deg nyhetsbrevet "Markedstips fra Hallgeir"
Jeg hjelper markedsførere å bli bedre i jobben sin. Jeg deler av mine råd og oppdagelser og gir deg ukentlig påfyll. Hver mandag morgen. (nesten..) går det ut nyhetsbrev om det siste jeg har tenkt på rundt markedsføring, teknologi, entreprenørskap og kreativitet.
Slik gjennomfører du en digital markedsføringsstrategi på fire steg
For at markedsføringen din skal være mest mulig effektiv holder det ikke bare å levere rett budskap til rett tid – det må også leveres til de rette personene. Ved å rette deg mot spesifikke demografer, vil annonsekronene dine bli brukt mest mulig effektivt.
- Identifiser og segmenter målgruppene dine. La oss for eksempel si at du selger tursko, og målgruppen din er da kvinner og menn som liker å gå tur. Disse parametrene jo en selvfølge, men det er et altfor bredt spekter når du skal avgrense hvem dine potensielle kunder er. Du må i tillegg gjøre research på parametre som alder, bosted og inntekt for å danne et tydeligere bilde av målgruppen din. I tillegg må du identifisere hvordan de oppfører seg på nett. Bruk publikumsinformasjonen for å lage personas og få en klar oversikt over kjøpsreisen deres, slik at du kan sette opp mål og målestrategi.
- Bestem deg for mål og målstrategi. Her vil viktige beregninger inkludere visninger, rekkevidde, CTR (click-throughrate eller klikkfrekvens), konverteringer og CPL (Cost per Lead eller kostnad per lead), I tillegg vil beregninger som Return on Investment (avkastning på investering eller ROI), Return on Ad Spend (avkastning på annonseutgifter eller ROAS) og LCV (Lifetime Customer Value) viktig å ta med.
- Sett opp Ad-Tech. (Annnonseteknologi) Med dette mener jeg ulike teknologier som lar deg administrere annonser på tvers av kanaler, inkludert søk, display, video, mobil og sosialt, med funksjoner for målretting, design, analyse, optimalisering og automatisering av digital annonsering. Dette kan ta litt tid å sette seg inn i, så sørg for å gjøre god research på forhånd, slik at du begynner i riktig ende. Ikke nøl med å ta kontakt om du trenger hjelp.
- Launch, lær og optimaliser Med digital markedsføring får du sjansen til å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer og justere tiltakene deretter. Hvis du gjennomgår beregninger regelmessig, vet du hele tiden hva som har effekt og hva som trenger å jobbes mer med,
Er du klar for å komme i gang?
Hva kan digital markedsføring lære bort til Employer branding?
Jeg er klar for å komme i gang med digital markedsføring – hva nå?
Dersom du er ny innen digital markedsføring, kan det være litt mye å ta innover seg på en og samme gang. Derfor kan det være lurt å ha en sparringspartner for å sikre at alt blir riktig fra start. Kontakt meg gjerne for en uformell prat om du har lyst å snakke mer om hva du bør gjøre for å komme deg videre.
Hvis du allerede driver med digital markedsføring, er det stor sannsynlighet for at du gjør noe riktig og at du i alle fall når ut til deler av publikummet ditt. Men det er også stor sannsynlighet for at det er rom for forbedringer. Ta gjerne kontakt om du ønsker noen som kan hjelpe deg å samle de røde trådene eller om du bare vil ha noen å sparre med.