Hva er lead generering?
Innen markedsføring, er lead generering en metode hvor man tilbyr informasjon eller kompetanse om et produkt eller tjeneste i bytte mot en eller annen form for kontaktdetaljer. Et lead regnes som en eller annen form for kontaktinformasjon eller i noen tilfeller, demografisk informasjon fra en potensiell kunde som har interesse i et bestemt produkt eller en tjeneste.
Lead generering i gamle dager
I gamle dager når huleboere jaktet mammuter, sabeltanntigere eller rett og slett jaktet på handelsmenn som byttet perler i bytte mot enorme områder av den nye verden, handlet det om person til person.
Bedrifter stolte på anbefalinger, dørbanking var noe mange måtte bruke tid på for å i det hele tatt komme i kontakt med potensielle kunder.
Det var avgjørende å møte folk ansikt til ansikt for å skape en kontakt med potensielle kunder og de fleste bedrifter var som oftest kun kjent i lokalområdet sitt. Det var helt avgjørende å få anbefalinger av de kundene du møtte på for å få flere leads å jobbe med.
Uansett, gamle dager. I gamle dager var det mye mer tidkrevende å generere leads. Det å jobbe med å generere leads krevde at noen faktisk snakket med en annen person, noe som gjorde det vanskelig å skalere og ikke mette et marked.
Heldigvis har teknologiske fremskritt gjort det enklere å skalere og kunne få til å komme i kontakt med flere potensielle kunder på en mye større skala.
Anbefalinger for å generere leads
Fornøyde kunder gir veldig ofte anbefalinger. Spesielt om du spør om det.
(en BrightLocal-studie viste at 76 % av de som blir bedt om en anbefaling eller anmeldelse gjør det)
La kundene dine snakke for deg ved å be om anbefalinger og gi de mulighet til å samle sine egne potensielle kunder. Ingenting øker bedriftens troverdighet og positive bilde utad mer enn en fornøyd kunde som forteller om opplevelsen sin med bedriften din.
Anbefalinger er den beste strategien for generering av leads. Når du avslutter et salg eller leveranse, sørg for å spør kunden din om de kjenner noen som også kan ha hjelp av produktet eller tjenesten din. Dette tar ikke mye tid og kan være en måte å raskt generere leads på.
Hva er et lead?
Leads er betegnelsen på en person som er kommet i kontakt med en bedrift eller organisasjon etter lagt inn sin kontaktinformasjon på en eller annen måte (ved å sende inn personlig informasjon for et informasjon, en demo eller et abonnement) å jobbe med leads sees på mange måter som en motsetning til den "gammeldagse" metoden å sitte å ringe gjennom tilfeldige nummer i telefonkatalogen.
La oss si at du tar en online undersøkelse for å lære mer om hvordan du kan ta vare på lakken til bilen din. Plutselig en dag eller så senere mottar du en e-post fra bilfirmaet som laget undersøkelsen om hvordan de kan hjelpe deg med å ta vare på lakken til bilen din enda bedre.
Det å bli fulgt opp på denne måten er mye mindre påtrengende enn om du fikk en telefon midt i middagen for å høre om du ville kjøpe polering eller lakkbeskyttelse. Dette er selve konseptet med å jobbe med leads.
Og hvis du ser på det fra bedriftens perspektiv, så er den informasjonen som bedriften innhenter om brukeren nyttig for å kunne tilby best mulig informasjon for den potensielle kunden. De kan da også hjelpe brukeren og kan hjelpe kunden med å finne svar på sine spørsmål. For bedriften er det også økonomisk å ikke kaste bort tiden til de som jobber på salg å ringe til folk som man ikke aner om er interessert i bil i det hele tatt.
Leads er en del av en større kjøpsreise som man kan bruke når en person går fra å være besøkende på nettsiden til kunde. Det finnes forskjellige typer leads basert på hvordan de er kvalifisert og hvilket stadie i livssyklusen de er i.
Forskjellige typer leads
Marketing Qualified Lead (MQL)
Markedsføringskvalifiserte leads er kontakter som har engasjert seg i markedsføringsteamets innsats, men som ikke er klare til å motta en salgssamtale. Et eksempel på en MQL er en potensiell kunde som fyller ut et skjema på en landingsside for et nedlastning eller informasjon eller lignende.
Salgskvalifiserte Qualified Lead (SQL)
Salgskvalifiserte potensielle kunder er kontakter som har utført handlinger som veldig tydelig indikerer interessen deres ved å bli en betalende kunde. Et eksempel på en SQL er en potensiell kunde som fyller ut et skjema for å stille et spørsmål om produktet eller tjenesten din.
Produkt Qualified Lead (PQL)
Produktkvalifiserte leads er kontakter som har brukt produktet ditt og utført en handling som indikerer interesse for å bli en betalende kunde. PQL-er finnes vanligvis for selskaper som tilbyr en demo eller lignende av produktet eller en gratis eller begrenset versjon av produktet deres med muligheter for å oppgradere, og det er her salgsteamet ditt kommer inn. Et eksempel på en PQL er en kunde som bruker din gratis versjon, men engasjerer seg eller spør om funksjoner som kun er tilgjengelige ved betaling.
Service Qualified Lead
Service-kvalifiserte leads er kontakter eller kunder som har indikert overfor serviceteamet ditt at de er interessert i å bli en betalende kunde. Et eksempel på en tjenestekvalifisert lead er en kunde som forteller sin kundeservicerepresentant at de ønsker å oppgradere produktabonnementet sitt; på dette tidspunktet vil kundeservicerepresentanten oppgradere denne kunden til riktig salgsteam eller representant.
Hvordan får du leads?
Beste strategi for å generere leads?
Online generering av leads omfatter et bredt spekter av taktikk, kampanjer og strategier, avhengig av plattformen du ønsker å nå ut til potensielle kunder.
Vi snakker som oftest om hvordan du kan få potensielle kunder til å konvertere til et lead på nettsiden, men har du også en plan for å få dem inn på nettsiden i utgangspunktet?
La oss se mer på strategier for generering av leads på noen av de mest populære plattformer.
Facebook-generering av leads
Facebook har vært en vanlig metode for leadgenerering siden starten. Opprinnelig kunne bedrifter lenke fra poster og bio ol for å lokke potensielle kunder inn på nettsidene sin. Men da Facebook Ads ble lansert i 2007, og algoritmen begynte å favorisere kontoer som brukte betalt annonsering, skjedde det et stort skifte i hvordan bedrifter brukte plattformen til å få inn leads.
Facebook opprettet Lead Ads på grunn av dette. Facebook har også en funksjon som lar deg sette en enkel call to action på Facebook-siden din, som hjelper deg å sende Facebook-følgere direkte til nettsiden din.
LinkedIn Lead generering
LinkedIn har økt sin andel i markedsføringsmiksen i det siste. Før var LinkedIn et sted man kun var aktiv når man var på jakt etter ny jobb, men det har nå blitt veldig mye mer. Når det gjelder generering av leads, så laget LinkedIn Lead genererings-skjema, som automatisk fyller ut detaljer fra brukeren din når man klikker på en call to action. Det gjør at det er enkelt å få inn leads via LinkedIn, og med målrettingen som er mulig på LinkedIn er det en veldig bra måte å jobbe med leads på.
PPC Lead generering
Når vi sier PPC mener vi til annonser på søkemotor (Google). På Google skjer over 3,5 milliarder søk hver eneste dag, noe som gjør det til det absolutt beste stedet for en annonsekampanje, også lead gen.
Effektiviteten til denne type kampanje avhenger mye av at det skal være enkelt for brukeren. De andre tingene som kan påvirke er budsjett, landingsside, nøkkelord og salgsbudskapet på landingssiden.
Få med deg nyhetsbrevet "Markedstips fra Hallgeir"
Jeg hjelper markedsførere å bli bedre i jobben sin. Jeg deler av mine råd og oppdagelser og gir deg ukentlig påfyll. Hver mandag morgen. (nesten..) går det ut nyhetsbrev om det siste jeg har tenkt på rundt markedsføring, teknologi, entreprenørskap og kreativitet.