Hva er markedsføring?
Hvordan synliggjøre fordelene av ditt tjeneste/produkt til noen som har glede av/kan overtales til å ha glede av anskaffelsen av tjenesten/produktet - Hva er markedsføring? Hvordan markedsfører du deg med best mulig effekt? Og hvordan kan du få mest mulig utav markedsbudsjettet?
Synlighet for rett målgruppe, til rett tid og med rett budskap som hjelper dem i den konteksten de er i nå
Store norske leksikon (SNL) beskriver markedsføring som "en aktivitet som går ut på å dirigere varer og tjenester fra produksjon frem til forbrukere og brukere".
Hvis du jobber med markedsføring, er det helt sikkert vanskelig for deg å definere markedsføring selv om du jobber med det og bruker det hver dag, og jeg synes også at denne definisjonen fra SNL er lite hjelpsom.
Jeg mener at markedsføring går ut på "å synliggjøre fordelene av ditt tjeneste/produkt til noen som har glede av/kan overtales til å ha glede av anskaffelsen av tjenesten/produktet"
Hva med salg? Annonser? Analyser? Strategi? Ordet reklamebyrå får meg til å tenke på Mad Men, stive snipper, brainstorming, dyrt og gammelt. (Men jeg liker godt Don Draper)
Men ved å grave dypere, begynte jeg å se det faktisk. Markedsføring overlapper sterkt med reklame og salg. Markedsføring er tilstede i alle stadier av virksomheten, fra a til å.
I begynnelsen lurte jeg meg på om markedsføring var en nødvendig komponent under produktutvikling. Men det er fornuftig når du tenker på det - markedsførere har den fasteste fingeren på pulsen til forbrukerpersonen din.
Kreativitet, markedsføring, kanaler og publikum
Jeg holdt et foredrag/workshop for et knippe kunder i Tromsø for noen år siden.
De 2 viktigste tallene
Dette webinaret viser deg de 2 tallene du må ha kontroll på som markedsfører.
Jeg skal vise deg en effektiv metode du kan bruke for å segmentere og identifisere målgruppen din.
Lag en persona
En persona er en fiktiv karakter som representerer din spesifikke målgruppe / målgruppe i stedet for å være generisk. En persona er ikke opprettet ut fra forutsetning. Snarere opprettes det basert på faktiske data. Så du bør ha minst tre definerte personligheter for virksomheten din.
Lag spesifikt innhold for personaene dine
Så når du lager innhold, bør du tenke på hvem personaen din er, og spørre deg selv på hvilken måte jeg hjelper denne persona til å komme til neste trinn i salgstrakten min eller på kjøperens reise.
Husk at noen av personasene dine er på forskjellige nivåer i veien for å bli en av dine klienter. Noen av dem er kanskje ikke en gang klar over at de trenger tjenestene dine ennå. Noen vet at de har et behov, og de vet løsningen eller tjenestene for å løse det, men de vet ikke hvordan de skal gjøre det. Så du bør vurdere å lage opptil tre forskjellige personligheter.
Velg plattform
Valg av plattformer avhenger virkelig av publikum. Det er flere forskjellige sosiale plattformer tilgjengelig for markedsførere. Dette tallet kan være en fordel eller til og med en ulempe når markedsførere jobber døgnet rundt for å finne ut hvor de fleste av målgruppene bruker tid på nettet. Dette er en av de viktigste grunnene til at du trenger å opprette en persona som diskutert tidligere. Noen av de vanligste sosiale plattformene er: Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest, Twitter, Linkedin, YouTube,Vimeo, WeChat
Her er noen viktige spørsmål som kan hjelpe deg med å identifisere og segmentere publikummet ditt bedre, slik at du kan velge den mest passende plattformen for å nå dem: Hva er kjønn og mulig aldersområde for det typiske publikummet ditt? Hvor ligger publikummet ditt? Hvilke plattformer på sosiale medier bruker de mest tid? Hvilke andre online plattformer bruker de tid?
Hva slags innhold appellerer til dem mest blogginnlegg, videoer eller podcaster, etc.? Uansett hva du gjør, ikke prøv å dekke alle sosiale plattformer hvis de ikke er relevante for målgruppen din.
Lag en innholdsstrategi
Innholdsstrategi handler om planlegging, oppretting, levering og styring av innhold. Du må sørge for at du har verdifullt og brukbart innhold som ikke bare er relevant, men også strukturert for søkemotors synlighet. Innholdsstrategien din må også være god nok til å forbedre brukeropplevelsen til produktene eller tjenestene dine.
Essensen av å ha en effektiv innholdsstrategi er å kunne skape verdifullt, sammenhengende, engasjerende og bærekraftig innhold for å glede publikum når de går fra det ene stadiet til det andre i kjøperens reise.
Ideelt sett løser produktet eller tjenesten din et problem du vet at publikummet ditt har. På samme måte coacher og utdanner innholdet ditt publikum gjennom dette problemet, eller ønsker eller trenger når de begynner å identifisere og adressere det.
Kjøpsreise
Her er de forskjellige stadiene publikum ofte går gjennom i kjøperens reise mot å ta en kjøpsbeslutning:
Awareness Stage
På dette stadiet opplever en potensiell symptomer på et problem eller en mulighet. Dette betyr at personen enten har et problem som han eller hun ønsker å løse, eller han eller hun er interessert i. For eksempel kan han eller hun prøve å generere potensielle kunder for sine produkter eller tjenester - dette er et problem.
På den annen side kan virksomheten ha mange potensielle kunder, men bare noen få faktiske kjøp - ledningen er en mulighet som eier av busienss ønsker å konvertere til kjøpere.
På dette stadiet driver virksomheten pedagogisk forskning for å tydeligere forstå situasjonen og gi et navn til deres problem eller mulighet.
Consideration Stage
På dette stadiet har prospektene nå klart definert eller gitt et navn på deres problem eller mulighet. Som sådan er utsiktene nå forpliktet til å forske på og forstå alle tilgjengelige tilnærminger og / eller metoder for å løse det definerte problemet eller muligheten.
Decision Stage
På dette stadiet har prospektene nå bestemt seg for deres løsningsstrategi, metode eller tilnærming. Som et resultat sammenstiller utsiktene en lang liste over alle tilgjengelige leverandører og produkter i deres gitte løsningsstrategi.
Flere spørsmål vil dukke opp, inkludert - skal de sette ut til en individuell ekspert, ansette et byrå eller la internteamet håndtere prosjektet? Eller skal de kjøpe et produkt eller en tjeneste som kan gi løsningen eller hjelpe dem å utnytte muligheten.
For det andre forsker prospektene for å whitle den lange listen ned til en kort liste og til slutt ta en endelig kjøpsbeslutning.
Innholdsstrategien din skal adressere hva kjøperne møter på kjøperens reise
Basert på de forskjellige stadiene i kjøperens reise og de forskjellige utfordringene de står overfor, må innholdsstrategien din omfatte hvordan du takler de chengene utsiktene står overfor i hvert trinn.
Lag innhold som vil hjelpe forskjellige potensielle kunder på forskjellige trinn enkelt å gå videre til neste trinn.
Dette vil gjøre det lettere for potensielle kunder å gå gjennom salgstrakten raskere, bli omgjort til kjøpere og til slutt bli lojale kunder.
Du må også vurdere følgende viktige ting når du lager din innholdsstrategi:
Hva gjør deg spesiell?
Hva slags innhold er du komfortabel med å lage?
På hvilken måte løser du et behov eller behov?
Hvordan kan du hjelpe dine potensielle kunder
Å gi strategiske svar på disse spørsmålene kan hjelpe deg med å effektivisere innholdsstrategien din slik at potensielle kunder skaleres gjennom kjøperens reise.
Man har funnet tidlige bevis på reklame, markedsføring og merkevarebygging allerede i antikken.
Garum (en fiskesaus) ble produsert av Umbricus Scauras allerede i år 35 – Mosaikkmønsteret på bildet viser hans fiskesaus på forskjellige krukker. G (ari) F (los) SCO [m] / SCAURI / EX OFFI [ci] / NA SCAU / RI Oversatt som "Blomsten av garum, laget av makrell, et produkt av Scaurus, fra butikken til Scaurus"
Jeg har tenkt mye på Scaurus. Tenk deg, i år 35. Scaurus har en butikk hvor han selger fiskesaus. Han er sikkert en av mange kjøpmenn som har fiskesaus, og Scaurus har identifisert et problem.
Problemet er at folk vet ikke at det er HANS fiskesaus de bør kjøpe. Det er fiskesausen som han bruker timer, dager eller kanskje uker på å foredle og produsere. Han trenger å fortelle historien om fiskesausen sin til alle de potensielle kundene som er der ute. Men han vet at han kan ikke stå å rope på gaten hele dagen. Da har han ikke tid til å lage mer fiskesaus eller tid til å betjene kundene sine.
Så hva gjør han?
Han kommer på å lage en plakat. En plakat i mosaikk. (vanskelig å A/B teste)
Oppmerksomhet - Det er en ganske stor plakat
Interest - Folk lurer på hva er dette
Desire - "Blomsten av garum" - poetisk måte å selge en makrell-saus
Merkevarebygging - "et produkt av Scaurus, fra butikken til Scaurus"
Man kan argumentere med at han ikke har en call to action - eller noe tilbud.. Men man har funnet sausen hans så langt borte som i Frankriket, så han trengte vel ikke det.
"Blomsten av garum, laget av makrell, et produkt av Scaurus, fra butikken til Scaurus"
Få med deg nyhetsbrevet "Markedstips fra Hallgeir"
Jeg hjelper markedsførere å bli bedre i jobben sin. Jeg deler av mine råd og oppdagelser og gir deg ukentlig påfyll. Hver mandag morgen. (nesten..) går det ut nyhetsbrev om det siste jeg har tenkt på rundt markedsføring, teknologi, entreprenørskap og kreativitet.